Washington DC, dag 1

Det började med att jag gick upp vid 6, packade klart min väska, åt frukost och gjorde lite lunch att ha på bussen.
Körde till tågstationen lite över 7, tog tåget mot philly halv 8, och några stationer senare hoppade julia och magda på. Vi hoppade sen av i Philly där vi gick typ 2 min till busstationen i chinatown. Var en aning luffigt om man säger så, och bussarna var inte speciellt fräscha heller för den delen. Men så kostade det ändå bara 28 dollar = 196 kr tur och retur.
Bussen gick 9 och resan tog ca 2½ timme, så runt halv 12 var vi nog framme i chinatown i DC. Tog metron till hostlet även om det bara var 2 stationer, men var så trötta och väskorna var tunga:P haha
Hostlet var ganska luffigt det med, men även det var väldigt billigt och kostade bara 20 dollar per natt = 140 kr.
Och sängarna var jättesköna och vi fick ett eget rum med 2 våningssängar, fast vi trodde att det bara var en stor sovsal, så det var perfekt:) Enda nackdelen var att hostlet hade totalt 2 toaletter, och EN dusch, och duschen var inne i det ena badrummet. Och där fanns ändå ganska många rum, så toan var upptagen typ alltid.

Efter vi lämnat väskorna på hostlet tog vi metron igen, och första stoppet gjorde vi i en skoaffär där jag köpte ett bar nya skor/boots:) Sen gick vi vidare för att se Vita huset. Blev en aning besviken måste jag säga.. Från sidan såg det ut som vilken villa som helst typ.. men från framsidan var det bättre iallafall! men mycket mindre än jag trott.
Vi gick sen mot Washington monument och genom hela national mall om är typ parken där de flesta kända saker ligger. Såg Lincoln-monumentet och vandrande upp mot kapitolium. Och på vägen dit passerar man smithsonian institution och många, många museum.
Från kapitolium tog vi sen metron till Arlington national cemetery, fast vi kom dit typ 20 min innan de stängde, så hann bara precis se John F Kennedys grav. Mötte upp Anna, en av magdas gamla kompisar som också är au pair, och sen tog vi metron tillbaks till området runt chinatown, där vi åt middag på Vapiano, supergod pasta man själv fick välja pastasort och vad man ville ha för sås osv:) och stod att de skulle öppna en i malmö snart! om de inte redan gjort det? tycker jag känner igen namnet.
Sen efter middagen var vi så trötta så bestämde oss för att gå på bio. Hade ingen aning om vad vi skulle se, eller vad nån av filmerna handlade om, så bara tog den som gick först, vilket var Extraordinary measures. Helt ok film, med bra slut! Sen gick vi och åt glass och efter det tillbaks till hostlet för att äntligen sova!

Och var som sagt superfint väder hela dagen med strålande sol, och folk gick i bara tunna tröjor och vissa dårar i t-shirt!










Kommentarer
Postat av: Caroline

Heej :) Hur långt utanför Philadelphia bor du och vad heter staden? Åker nämligen till Au pairskolan i NY den 8 februari sen vidare till min familj i Collegeville som ligger en bit utanför Philadelphia :) Vore ju kul om man vet någon som bor i närheten redan innan man åker!

2010-01-26 @ 11:29:30
URL: http://wangberg.se
Postat av: Caroline

2010-01-26 @ 11:29:54
URL: http://wangberg.blogg.se/
Postat av: Olivia

Brukar vara så att saker ser mindre ut i verkligheten. Så som när jag såg Stonehenge i England...var inte alls så stort som jag hahde tänkt mig...men coolt var det.

Annars ser det ut som om att du hade det jätte trevligt :)

2010-01-26 @ 23:54:42
URL: http://www.metrobloggen.se/missoli

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0